Jeanneau Forum
February 11, 2012, 02:08:37 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Inbouwen een eberspacher in SunShine  (Read 2378 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
sjaanootje
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Jeanneau Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« on: December 20, 2009, 07:51:22 AM »

Ik vroeg me af wat nu de beste plek zou zijn voor inbouwen van een Eberspacher diesel kachel aan boord?
En hoe dan te doen met alle slangen en en inlaat / uitlaat etc.

Heb hem nog niet... maar ben aan het opbieden op markplaatst ;-)

Groetjes ROland

Free Bird
Zeiler

View Profile Email
« Reply #1 on: December 20, 2009, 11:05:36 AM »

Succes met bieden!

De beste plaats is afhankelijk van het schip denk ik en wat er al in zit. Ik kan alleen maar zeggen dat bij mij hij in de bakskist zit, vlak bij de dieseltank (het is een dieselkachel) en dat de luchtslang eerst gesplitst wordt naar de natte cel en daarna naar de kajuit en hut. De luchtuitlaten in de natte cel en hut kunnen worden afgesloten, die naar de kajuit niet (mag ook niet anders start de kachel niet).
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #2 on: December 20, 2009, 02:07:37 PM »

Roland,

Ik heb net m'n Wallas dieselkachel ingebouwd.
Zaak is vooral vooraf goed te plannen waar je de warme lucht slangen weg kunt werken. Bij mij werd de keuze beperkt door de aanwezige stringers.
De kachel zelf heb ik in de achterste bakboordskist gemonteerd, precies in de hoek. Plank ingelamineerd aan huid en stringer.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #3 on: December 23, 2009, 09:59:09 PM »

Denk dat het toch een Webasto gaat worden!
http://www.webasto.nl/am/nl/am_marine_heaters_4208.html

maar alleen een kachel ben je er dus niet..
Komt nog voor een vermogen aan klemmetjes en slangen bij.

Maar dan zitten we er toch warmpies bij gaan we dan vanuit.
Denk dat het plekje dus in de spiegel gaat worden aangezien dat toch loos is.
Alleen is het dan wel een flink stuk met de diesel leiding.
Kan er dan een splitsing gemaakt worden bij de motor? of heeft er iemand anders een slim idee?

Groetjes Roland

Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #4 on: December 23, 2009, 10:43:16 PM »

Roland,

Zoals eerder vermeld heb ik een Wallas gekocht, model 30 D.
Die keuze heb ik gemaakt omdat ik meerdere klachten heb gehoord over een irritant, tikkend geluid van het dieselpompje van de Webasto's.
Op dit moment zijn er diverse acties bij o.a Kniest.
Een Webasto kachel is in feite bedoeld voor inbouw in vrachtwagens etc.
De Wallas is opgebouwd uit aluminium en rvs en kan dus niet roesten. Het is de enige kachel, die ontworpen is voor gebruik aan boord. En dan speciaal zeilboten. Het geringe stroom- en diesel verbruik bewijst dat. Daarbij weten die Finnen wel wat winter is...
Zoals eerder vermeld heb ik hem aan stuurboord in de achterste bakskist gemonteerd. (Ik heb 4 bakskisten) Hou bij plaatsing van de kachel rekening met ruimte ivm beperkte kromming van de hete luchtslangen. De dieselaanvoerleiding dient zo kort mogelijk te zijn. Koop geen papieren hete luchtslangen slangen, die gaan snel kapot en stinken heel erg op den duur.
Koop APK slangen ( Aluminium, Papier, Kunstof)
Dat Wallas net iets slimmer is, merk je ook aan de verdeelstukken van de hete lucht. Andere merken hebben veelal T-stukken of rechtdoor pijp met een schuine vertakking. Wallas gebrukt de goede - Y stukken dus. Niet goedkoop dit alles, de kachel kocht ik voor 1250 Euro en daar kwam 1300 Euro bij voor slangen, bedieningspaneel, roosters. Belangrijkste van de klus is het plannen van de plaatsing van de kachel en het goed wegwerken van de slangen.
Nog een detail: Er zat 4 weken levertijd op de slangen. Omdat de walstroom eraf zou gaan wilde ik alvast de gaten voor de doorvoer van de hete luchtslangen zagen. Aldus gedaan met een ronde gaten zaag. De opgave van de maat was rond 70 mm. Bij levering van de slangen bleek dit de binnenmaat te zijn. Heb dus met een vijl alle gaten groter moeten maken, achter kasten, achter de douchecabine. Kostte zomaar een hele dag. De totale klus heeft me 4 weekenden gekost.
De dieselaansluiting komt op de tank. Er wordt afgeraden om een T stuk op de leiding van de slang van de motor te monteren. Om de 500 uur moet de kachel voor service naar Technautic. Als je tussentijds wil varen heb je een probleem.
Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #5 on: December 23, 2009, 10:48:10 PM »

keuze Webasto is om financiele "regel" redenen Wink

Waar ik wel van schrik is de prijs van de slangen. Dat had ik dus totaal niet op gerekend.
Wel heb ik de lijst van alle partnummers en moet nu gaan bedenken hoe de route moet gaan worden door de boot heen.
Je kan zien dat dit schip dus toen der tijd niet kachel geschikt is gemaakt aangezien je dus door alles heen moet boren.
Hoe ben je dan vanaf de bakskist naar voren gegaan (voorpunt?)
Onder de vloer door of door de kasten heen?

Worden die slangen ook uitwendig warm of valt dat wel mee?

Groetjes ROland

Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #6 on: December 23, 2009, 11:05:16 PM »

Er leek de meeste te ruimte zitten aan de keukenkant van de boot. Nader bekeken zou dat hele gedeelte gedemonteerd moeten worden. Daar had ik geen zin in. Bij mij zit de natte cel aan bakboord en die is prefab. Achter de natte cel is ruimte om de slangen kwijt te kunnen. Via de opbergruimtes onder de kussens naar voren gegaan. Ik heb zowel de hete luchtslangen als de uitlaatslang geďsoleerd met glaswol (geen steenwol gebruiken!) van de Gammel. En die isolatie wordt handwarm bij gebruik van de kachel. Die isolatie heb je dus hard nodig. Echter kost maar 14 Euro voor een grote rol. Galswol, zit zilverpapier aan vastgeplakt, kun je met ducktape vastmaken.

sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #7 on: December 23, 2009, 11:11:58 PM »

Hoi

Dit is zinvolle informatie.
Daar kan ik dus niks over vinden in de documentatie. SUPER!
Ik ga op korte termijn dus even een route bepalen en deze uitrekenen op plattegrondje zodat ik weet wat ik nodig heb en hoeveel isolatie er geregeld moet  gaan worden (en de nodige rollen ducktape) Wink

kom er dus op terug.

Groetjes ROland

Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #8 on: December 23, 2009, 11:30:31 PM »

Als je voor Wallas kiest, dan hoef je geen aansluitklemmen te bestellen. Bij de kachel en elk verdeelstuk worden ze bijgeleverd. Overigens, zo'n Y stuk kost 52 Euro!. Alle roosters zijn af te sluiten en te richten. Als je natgeregend bent, wil je verwarming in je natte kast om tijdens het wachten voor een brug o.id. even je kleren te drogen, maar meestal niet. Ik heb 5 roosters geplaatst. Achterhut, natte kast, 2 in de kajuit (1 halverwege en 1 voorin, plaats geen rooster bij de ingang van je kajuit, die warmte verdwijnt gelijk naar boven) en 1 in de punt. Die laatste wordt meestal afgeraden, je hebt zelden visite. Alleen blijft dat wel een koud gat, dus heb ik daar ook een uitlaatrooster gemaakt.
Als je toch bezig bent, dan maar gelijk helemaal.

sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #9 on: December 23, 2009, 11:34:11 PM »

Nou... Visite? Smiley

Heb 3 kinderen.. dus is volle bak aan boord
alle hutten zijn bezet. Dus ik moet overal slangen gaan plaatsen.

Ik ga de partlijst doornemen en alles even uitrekenen.
Maar zijn de slangen etc niet uitwisselbaar met Webasto en wallas?

Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #10 on: December 23, 2009, 11:43:59 PM »

Slangen zijn niet hetzelfde

ZigZag
Bikkel!

Thuishaven: Oranjeplaat, Arnemuiden
Type boot: Sunshine 38

View Profile WWW Email
« Reply #11 on: December 25, 2009, 10:56:40 PM »

Wij hebben een Webasto. Zat er in toen we hem kochten. Beide achterhutten, de kajuit, toilet en de voorpunt hebben een uitgang voor warme lucht. Alle uitgangen zijn afsluitbaar, behalve in de kajuit. De kachel zelf zit onder de spiegel. De dieselleiding is een flexibel slangetje vanaf de motor. Is dus ongeveer 2 a 3 meter lang. Dieselpompje zit naast de kachel. Uitlaat ook op de spiegel, wel met binnen een forse lus omhoog in verband met achterop komende golven. De slangen voor de warme lucht gaan onderdoor de koelkast en dan verder naar de kajuit, toilet en voorpunt, zonder al te veel gaten te boren. Flexibele webastoslangen zijn bij Van der Peijl te Goes te verkrijgen en betaalbaar. Koop hier veel van dit soort spullen, met korting wel te verstaan. Ze zijn ook dealer en servicepunt van Webasto. Ze servicen zeer veel webasto die in zeil en motorboten zijn ingebouwd. Het tikkende geluid van het dieselpompje klopt wel, maar ik vind het niet hinderlijk. Op een boot is het toch nooit stil en het is echt niet zo dat het een hels kabaal maakt. Het verbruik vind ik geen issue, de kachel brand geen hele dagen of nachten en de dieseltank is 80 liter. Het gebruiksgemak van onze webasto is zeer goed. De regelaar zit bij de navigatietafel en heeft diverse mogelijkheden. Als de kachel na een aantal minuten op tempratuur is, kun je de bemannig zo uit hun zeilpakken stoken.

Koop een boot en... Zie ons weblog http://zigzagboot.blogspot.com/
sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #12 on: December 25, 2009, 11:26:08 PM »

kijk daar heb ik wat aan Wink

Hoe gaat de slang dan via de achterkooi naar de keuken ?
en kom je dan uit onder de bank van de hoofdkajuit ?

ZigZag
Bikkel!

Thuishaven: Oranjeplaat, Arnemuiden
Type boot: Sunshine 38

View Profile WWW Email
« Reply #13 on: December 26, 2009, 11:46:50 AM »

Vanaf de kachel gaat er 1 luchtslang weg, die wordt vrijwel direct gesplitst in twee slangen. 1 gaat naar de stuurboordhut, de ander loopt naar de bakboordhut. Onder het bed van de bakboordhut zit een afslag voor de deze hut, de hoofdslang loopt onderlangs de kleding kast, naar het keukenblok waar hij ook onderdoor gaat, onder de koelkast door en in je komt dan langs de watertank onder de banken in de kajuit zelf. Ook hier zit een afslag, de hoofdslang loopt vervolgens door naar de toilet, weer met een afslag (moet ik even checken hoor, weet dit even niet zeker) en dan naar de voorpunt waar hij eindigd met ook een uitlaat. De hoofdslang heeft van begin tot het einde dezelfde diameter, de afslagen zijn van een kleiner formaat. Alle uitgangen, behalve de kajuit, zijn voorzien van een klepuitgang. Deze kun je dichtzetten als je daar geen warmte wilt. Uiteraard is het zo dat de voorpunt naar verhouding de minste warme lucht krijgt, omdat een aantal afslagen voor zitten. Het is echter niet zo dat je daar geen warmte hebt.

Kan de diameters van de slangen voor je opmeten en wat foto's maken als je daar wat aan hebt. Je mag ook op visite komen Wink

Koop een boot en... Zie ons weblog http://zigzagboot.blogspot.com/
sjaanootje
Administrator
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #14 on: December 28, 2009, 08:09:36 PM »

Soms mis je je bootje zo erg dat je gewoon iets gaat zoeken om te kunnen doen.. ken je dat?
Aangezien er plannen zijn om de ramen te vervangen deze winter… helaas gaat dat nu nog niet gebeuren aangezien er anders 2 m3 sneeuw op de navigatietafel ligt.
Dus had idee om een kachel in te bouwen. Marktplaats zou mijn wens laten vervullen.
Maar gelukkig zijn er dan nog wel eens vrienden die me dan waarschuwen voor iets wat ouder is dan 20 jaar….  Tx  Blom.
Dus dat ga je kijken naar nieuw.. alleen wat dan? Eigenlijk nog veel belangrijker is het budget..
maar ja.. voor een paar tientjes meer heb je dat en voor nog een paar tientjes meer heb je die.. en als je dan nog iets meer doet heb je deze.. etc etc etc.

Dus.. we gaan voor goed (dat ik dat nog eens mag zeggen:))
We hebben bij Tijssen watersport een nieuwe Webasto 5000 serie gekocht (voldoende om onze plastic container te verwarmen zodat we de eitjes rauw op tafel kunnen zetten zodat ze einde van het ontbijt hard gekookt zijn.

Heb er al zin in om lekker te klooien aan boord. Remco neemt zijn zaag mee dus op korte termijn zal de  “how to bouw een webasto in” online staan.

Voor iedereen een goede jaarwisseling toegewenst.!!!

Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Ipad als monitor buiten by Gaertssen
February 10, 2012, 10:38:07 PM

bevroren water by tedp
February 10, 2012, 09:35:32 PM

kanaaleilanden by iimpuls
February 09, 2012, 08:28:39 PM

schroef verwijderen by Johnny mc Miller
February 09, 2012, 09:03:10 AM